مقالات

باتری ماشین چرا می خوابد ؟

علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن - شارژر باتری ماشین - شارژر باتری خودرو - اصل ترونیک - تسترونیک
راه کارهای حل آن

باتری ماشین چرا می خوابد ؟

شاید تا حالا برایتان پیش آمده باشد که یک روز صبح سوار ماشین شوید و استارت بزنید، اما ماشین روشن نشود. گاهی هم هنگام رانندگی ماشین خاموش می‌شود و هر کاری می‌کنید دیگر حرکت نمی‌کند. معمولا در این مواقع اول بنزین را چک می‌کنید و می‌بینید که باک پر است. پس چه اتفاقی افتاده است؟

روشن‌نشدن ماشین دلایل زیادی دارد، اما معمولا رایج‌ترین دلیل آن خوابیدن باتری ماشین است. این مشکل که به خالی شدن باتری ماشین هم معروف است، زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم برق‌رسانی به باتری خوب کار نمی‌کند. 

خوابیدن باتری ماشین به چه معناست؟

باتری خودرو وظیفه برق‌رسانی به سیستم الکتریکی ماشین را بر عهده دارد. بنابراین وقتی باتری می‌خوابد یا خالی می‌شود، نمی‌تواند انرژی الکتریکی را به این سیستم انتقال دهد و در نتیجه، ماشین روشن نمی‌شود.

علت خالی شدن باتری ماشین چیست؟

هفت علت خالی شدن باتری ماشین عبارت‌اند از:

۱. چراغ جلوی ماشین را روشن گذاشته‌اید

یکی از مهم‌ترین دلایل خالی شدن باتری ماشین این است که شب خودرو را خاموش کرده‌اید، اما یادتان رفته است چراغ‌ها را خاموش کنید. مخصوصا اگر ماشینتان صفر است و باتری نو دارد، بیشتر از همه باید به همین مورد شک کنید. در بسیاری از خودروهای جدید چراغ‌های جلو را طوری طراحی می‌کنند که بعد از مدت‌زمان مشخصی خودبه‌خود خاموش شوند. اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، چراغ‌های جلو تا زمانی که باتری ماشین را به‌طور کامل تخلیه کنند روشن می‌مانند و بعد از آن خاموش می‌شوند.

به جز روشن‌گذاشتن چراغ‌های جلو، بازماندن در صندوق عقب، خوب بسته‌نشدن درهای ماشین و روشن‌ماندن چراغ‌های داخلی هم ممکن است دلیل تخلیه‌شدن باتری باشند.

پیشنهاد مطالعه :

۳. اتصالات باتری شل یا پوسیده است

پایانه‌های مثبت و منفی متصل به باتری ماشین گاهی اوقات ممکن است به‌مرور زمان شل شوند یا خوردگی پیدا کنند. در این صورت باتری نمی‌تواند به‌درستی انرژی لازم را منتقل کند و به همین دلیل ممکن است سیستم استارت خودرو به‌خوبی عمل نکند یا اینکه حین رانندگی خودرو خاموش شود. اگر این مشکل را رفع نکنید به‌زودی به قطعات الکترونیکی خودرو آسیب خواهد رسید.

۴. هوای بیرون به‌شدت گرم یا سرد است

هوای یخبندان زمستان و روزهای بسیار گرم تابستان ممکن است باعث خوابیدن باتری شوند. باتری‌های جدیدتر مقاومت بیشتری دربرابر گرما یا سرمای شدید دارند. بنابراین اگر باتری شما قدیمی است، هوای بیرون خیلی سریع‌تر بر آن تأثیر خواهد گذاشت.

۵. دینام ماشین مشکل دارد

وقتی موتور خودرو دارد کار می‌کند، این دینام است که باتری را شارژ می‌کند. هنگام خرابی دینام، باتری به‌خوبی شارژ نمی‌شود و بنابراین وقتی باتری تخلیه شد، حتی اگر همین چند لحظه پیش رانندگی کرده باشید، دیگر خودرو روشن نمی‌شود.

پیشنهاد مطالعه :

۶. زیاد در مسافت‌های کوتاه رانندگی می‌کنید

روشن‌کردن موتور مقدار زیادی انرژی از باتری می‌گیرد. اگر مدام در مسافت‌های کوتاه رانندگی کنید، یعنی ده دقیقه بعد از روشن‌کردن ماشین به مقصد برسید و ماشین را خاموش کنید، دینام زمان کافی برای شارژ مجدد باتری پیدا نمی‌کند. مخصوصا اگر باتری خودروتان از نوع قدیمی است. در درازمدت این کار نه‌تنها باعث خوابیدن باتری می‌شود، بلکه عمر آن را کوتاه می‌کند.

۷. عمر باتری به پایان رسیده است

باتری ماشین در بهترین حالت تا ۵ سال دوام می‌آورد. اما این به محل زندگی و نحوه رانندگی شما هم بستگی دارد. گرمای زیاد، مسافت‌های کوتاه مکرر و نگهداری نادرست از باتری، عمر آن را دو تا سه سال کاهش می‌دهد. اگر مدام باتری ماشینتان تخلیه می‌شود، حتی پس از اینکه تازه آن را شارژ کرده‌اید، احتمالا باید به‌فکر باتری جدیدی باشید.

نکته مهم:  خیلی‌ها حتی فکرش را هم نمی‌کنند که باتری ماشین صفر بخوابد. این در حالی است که اگر ماشین صفر را به‌مدت بیشتر از ۲ تا ۳ ماه روشن نکرده باشید احتمال خوابیدن باتری‌اش وجود دارد.

روشن کردن ماشین باتری خوابیده چطور انجام می‌شود؟

1. استفاده از جامپ استارتر قابل‌حمل

علت خوابیدن باتری ماشین و راه حل آن - شارژر باتری ماشین - شارژر باتری خودرو - اصل ترونیک - تسترونیک

اگر ماشین روشن نمی‌شود و احتمال می‌دهید باتری ماشین خوابیده است، می‌توانید با کمک یک منبع الکتریکی مانند یک جامپ استارتر قابل‌حمل آن را روشن کنید.

برای این کار، ابتدا گیره مثبت جامپ استارتر را به پایانه مثبت باتریِ تخلیه شده وصل کنید بعد سراغ پایانه منفی بروید. جامپ استارتر را روشن کنید و بعد از یکی دو دقیقه خودرو را روشن کنید.

جامپ استارتر نیمه صنعتی 5 کاره ASL6000

1. استارتر دارای پاوربانک

2. دارای چراغ قوه

3.تست شارژ دینام

4. شارژ باتری داخلی و بیرونی 7 آمپر 12 ولت اتوماتیک

5. دارای باتری داخلی 12 ولت 12-14 آمپر 

جامپ استارتر - استارتر باتری - استارتری باتری ماشین - اصل ترونیک

پیشنهاد مطالعه :

2. استفاده از باتری سالم ماشین دیگر

اگر می‌خواهید از باتری ماشین دیگری استفاده کنید، باید کابل جامپر داشته باشید. ابتدا موتور ماشینی را که باتری‌اش سالم است خاموش کنید. سپس گیره مثبت کابل را به سر مثبت باتری تخلیه شده و از آن طرف به باتری سالم وصل کنید. در مرحله بعد گیره منفی را به پایانه منفی باتری سالم وصل کنید و سر دیگر آن را به قطعه‌ای فلزی در ماشین خودتان که باتری آن تخلیه شده است وصل کنید. این فلز نباید رنگ‌شده باشد.

حالا ماشینی را که باتری‌اش سالم است روشن کنید تا باتری تخلیه‌شده را شارژ کند. پس از حداقل یک دقیقه می‌توانید ماشین را روشن کنید و باید کار کند.

نکته: خالی شدن باتری ماشین اتومات با ماشین عادی تقریبا فرقی ندارد. برای روشن کردن آن هم می‌توانید از همین روش استفاده کنید.

3- شارژر باتری ماشین

روش دیگری که می توانید از آن برای شارژ باتری ماشین استفاده کنید، استفاده از شارژر باتری ماشین است. این نوع شارژرها از برق خانگی استفاده می کنند و به باتری متصل می شوند تا آن را شارژ کنند و می توانید با استفاده از آنها، باتری خودروی خودتان را به راحتی شارژ کنید و مجددا از آن استفاده کنید.

شارژر باتری 20 آمپر اتوماتیک مدل ASL6000

شارژر باتری اتوماتیک با توان 20 آمپر توانایی تست شارژ دینام خودرو را داشته و از آن برای شارژ سریع با جریان خروجی 20 آمپر و انواع باتری های خودرویی، UPS و موتوری استفاده می شود.

از سوی دیگر دارای صفحه نمایشگر است. به راحتی می توانید مقدار ولتاژ را از طریق نمایشگر مشاهده کنید. 

شارژر باتری ماشین - تستر باتری - شارژر باتری خودرو

تستر های باتری و دینام

تستر های باتری و دینام گروه صنعتی اصل ترونیک 

تستر باتری و دینام 3000 - اصل ترونیک - تسترونیک

برای دریافت اطلاعات و مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید

044-3233-7926

0914-941-4288

برای دریافت اطلاعات و مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید

044-3233-7926

0914-941-4288

برای دریافت اطلاعات
و مشاوره تخصصی با ما تماس بگیرید

044-3233-7926

0914-941-4288

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *